Τετάρτη

ΝΕΑ ΕΚΔΟΧΗ: ΠΕΘΑΝΕ ΑΠΟ ΑΥΤΟΑΝΟΣΗ ΠΑΘΗΣΗ Η φωνή τής Κάλλας «µιλάει» για το τέλος της

Η ραγισµένη φωνή της Μαρίας Κάλλας µετά τις  αρχές της δεκαετίας του ’60 οφειλόταν, σύµφωνα  µε νέα έρευνα φωνιάτρων, σε αυτοάνοσο νόσηµα  (δερµατοµυοσίτιδα), που την οδήγησε όπως φαίνεται  και στον θάνατο
Ως ντίβα έζησε µια ζωή γεµάτη µυστήρια: ουδείς γνωρίζει πώς η Μαρία Κάλλας έχασε 30 κιλά το 1954. Γέννησε τελικά νεκρό το παιδί του Αριστοτέλη Ωνάση το 1960, που τάφηκε µυστικά στο Μιλάνο; Οι φήµες θέλουν την ιστορία αληθινή, αλλά µόνο ο γάλλος σκηνοθέτης Φιλίπ Κολί υποστηρίζει πως µπορεί να την επιβεβαιώσει. Μυστήριο όµως καλύπτει και τον θάνατό της, καθώς µέγεθος αστικού µύθου έχει πάρει η θεωρία ότι η σοπράνο αυτοκτόνησε βυθισµένη στην κατάθλιψη.

Την αλήθεια έρχονται τώρα να αποκαλύψουν δύο ερευνητές φωνίατροι από τοΠανεπιστήµιο της Μπολόνιας – οι Φράνκο Φούσι και Νίκο Παολίλο. Και οι οποίοι υποστηρίζουν πως τόσο η φθορά στη φωνή της όσο και ο θάνατός της επήλθε διότι έπασχεαπό δερµατοµυοσίτιδα, ένααυτοάνοσο νόσηµα (όπως ο καρκίνος, η σκλήρυνση κατά πλάκας και η ρευµατοειδής αρθρίτιδα) που προκαλεί φλεγµονές στο δέρµα και τους µυς – συµπεριλαµβανοµένου του λάρυγγα – το οποίο προσβάλλει κυρίως γυναίκες µετά την ηλικία των 30 ετών.

Η πάθηση ήταν αρκετή για να πλήξειτη φωνή της ντίβας, αλλά και για να προκαλέσει επιπλέον προβλήµατα στον οργανισµό της, δεδοµένου πως η θεραπευτική αγωγή γίνεται µε κορτιζονούχα και κατασταλτικά του ανοσοποιητικού συστήµατος, τα οποία προκαλούν µεταξύ άλλων και καρδιακή ανεπάρκεια. Κατά συνέπεια, το επίσηµο ιατρικό ανακοινωθέν που µιλούσε για ανακοπή δεν ήταν ψευδέςγια να καλύψειτη φηµολογούµενη αυτοκτονία της Μαρίας Κάλλας.

Ηταν αλήθεια και η ανακοπή ήταν συνέπεια της αυτοάνοσης νόσου.

Για να φτάσουν σε αυτό το συµπέρασµα, οι δύο ερευνητές µελέτησαν όχι µόνο τους δίσκους αλλά και τις ηχογραφήσεις από ζωντανές εµφανίσεις για να διαπιστώσουν τις αλλοιώσεις στη φωνή της από τη χρυσή εποχή της δεκαετίας του ‘50 στη δεκαετία του‘60, οπότεεµφανίστηκαντα πρώτα προβλήµατα, έως τις µεγάλες δυσκολίες που αντιµετώπισε στη δεκαετία του ‘70. Και παρατήρησαν διά της φασµατοσκοπικής µεθόδου πως ηφωνή τής Κάλλας από σοπράνο έτεινε στη µέτζο (αν και θεωρήθηκε σοπράνο ασολούτα – απόλυτη σοπράνο), ενώ στα ίδια αποσπάσµατα σε µεταγενέστερες ηχογραφήσεις η ποιότητα της φωνής δεν είναι ίδια. Την αλήθεια φαίνεταιπως γνώριζε ογιατρός ΜάριοΤζακοβάτζο που εξέτασε την Κάλλας το 1975,αλλά δεν αποκάλυψε το µυστικό παρά µόνο το 2002.

Oι γιατροί, οι οποίοι παρουσίασαν σε στρογγυλή τράπεζα τα αποτελέσµατα της έρευνάςτους για το φαινόµενο Κάλλας, αποκαθιστούν την ντίβα που είχε διακόψει την παράστασή της «Νόρµας» του Μπελίνι στις 2 Ιανουαρίου του 1958 στη Ρώµη, στέλνοντας σπίτι του από την πρώτη πράξη ακόµη και τον ιταλό πρόεδρο. Ο Τύπος τότε µιλούσε για καπρίτσιο. Η ανάλυση όµως της ηχογράφησης δείχνει µια φωνή ραγισµένη,που η Κάλλαςδεν µπορούσε πλέον να ελέγξει. Οι µύες είχαν αρχίσει να µην αντέχουν και η αντίστροφη µέτρηση είχε πλέον αρχίσει.

1 σχόλιο: