Τετάρτη

Ο ΒΑΛΕΡΙ ΓΚΕΡΓΚΙΕΦ ∆ΙΕΥΘΥΝΕΙ ΤΗΝ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΜΑΡΙΙΝΣΚΙ Μουσικός «ανεµοστρόβιλος»

«Ενας µαέστρος οφείλει  να είναι και δαίµονας και  άγγελος, ανάλογα µε  το τι του ζητάει  η µουσική», πιστεύει  ο διάσηµος µαέστρος  Βαλέρι Γκεργκίεφ, που  εµφανίζεται απόψε  και αύριο στο Μέγαρο  Μουσικής Αθηνών
Ο διάσηµος αρχιµουσικός, η Ορχήστρα από την Αγία Πετρούπολη και ο βιολονίστας Λεωνίδας Καβάκος θα πρωταγωνιστήσουν για δύο βραδιές στο Μέγαρο Μουσικής
«∆ύναµη της φύσης». «Το πιο συναρπαστικό ταλέντο της γενιάς του». «Ενας από τους ελάχιστους µαέστρους στις µέρες µας µετον αυθεντικό αέρα ενός σταρ, όπως ο Μπερνστάινκαι ο Κάραγιαν». Είναι µερικοί µόνο από τους χαρακτηρισµούς που συνοδεύουν τον διεθνώς περιζήτητο Βαλέρι Γκεργκίεφ που φτάνει στην Ελλάδα – δεν είναι η πρώτη φορά – µε τη Συµφωνική Ορχήστρα Μαρίινσκι της Αγίας Πετρούπολης, µία ορχήστρα επίσης «σταρ», για να τη διευθύνει σε δύο συναυλίες. Που το ενδιαφέρον τους πολλαπλασιάζεται όταν σολίστ θα είναι ένας δικός µας «σταρ», ο διεθνής µας βιολονίστας Λεωνίδας Καβάκος. Εν ολίγοις, µία συνάντηση κορυφής για δύο βραδιές στο Μέγαρο Μουσικής µε Τσαϊκόφσκι και Μάλερ στο πρόγραµµα.

Γεννηµένος το 1953 στη Μόσχα – στα 57 του –, µοναχογιός ενός αξιωµατικού του Κόκκινου Στρατού, έζησε µέχρι τα δεκαεννιά του στο Βλαντικαφκάζ της Οσετίας όπου είχε τοποθετηθεί ο πατέρας του. Θα ξεκινήσειµε µαθήµατα πιάνου στο µουσικό κολέγιοτης πόλης. Στα δεκατέσσερά του χάνει τον πατέρα του – «το πιο ισχυρό σοκ της ζωής µου», λέει. Το σοκ αυτό όµως φαίνεται πως ήταν καθοριστικό στην απόφασή του να γίνει µουσικός. Οι δάσκαλοί του θα βρεθούν µπροστάσε ένα µοναδικό τάλαντο. Το κολέγιο – που σήµερα φέρει το όνοµά του – δηµιουργεί ειδικά γι’ αυτόν τµήµα µουσικής διεύθυνσης. Πέντε χρόνια αργότερα θα περάσει στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης.

«Η τεχνική του ήταν από τηναρχή πολύ ιδιαίτερη και ασυνήθιστη. Είναισυναισθηµατικός, ζει απόλυτα τη µουσικήκαι δεν ενδιαφέρεται για τους κανόνες», έλεγε ο δάσκαλός του Ιλια Μουσίν. Στα τέλη της δεκαετίας του ‘70 οι ικανότητές του τού ανοίγουν τις πόρτεςτου Θεάτρου Μαρίινσκι – τότε Κίροφ – και σύντοµα ο Βαλέρι Γκεργκίεφ θα κερδίσει την αποδοχή του διευθυντή του, του σπουδαίου Γιούρι Τεµιρκάνοφ, τον οποίο και διαδέχεται το 1988.

«Ενας µαέστρος οφείλει ναείναι και δαίµονας και άγγελος, ανάλογα µε το τι του ζητάει η µουσική. Νοµίζετε ότι ο Κάραγιαν ή ο Μπερνστάιν δεν ήταν δαίµονες;» θα πει.

Από τους πιο παλιούς µουσικούς θεσµούς της Ρωσίας – ιδρύθηκε τον 18οαιώνα στα χρόνια του Μεγάλου Πέτρου –, η Ορχήστρα του Θεάτρου Μαρίινσκι κατατάσσεται στις δέκα κορυφαίες του κόσµου. ∆ύο µεγάλες µουσικές µορφές,ο Γιεβγκιένι Μραβίνσκι και ο Γιούρι Τεµιρκάνοφ, διαµόρφωσαν, κατά τον 20ό αιώνα, το προφίλτης και εδραίωσαν τη φήµη της ως µίας απότις καλύτερες της Ευρώπης. Οχαρισµατικός Βαλέρι Γκεργκίεφ ήταν εκείνος που την απογείωσε ακριβώς τη στιγµή που τοείχε ανάγκη, µέσα στους πολιτικούς και οικονοµικούς κλυδωνισµούς της µετασοβιετικής περιόδου. «Αν δεν ήταναυτός, η Ορχήστρα και το Θέατρο θα ήταν παρελθόν» έχει πει ο προκάτοχός του Γιούρι Τεµιρκάνοφ.
INFO
Απόψε και αύριο, στις 20.30,
στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Αίθουσα «Χρήστος Λαµπράκης».
Τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί.

Μία σχέση αµοιβαίου θαυµασµού

Ενας «χαοτικός
ανεµοστρόβιλος» για όσους τον γνωρίζουν ο Γκεργκίεφ ως επικεφαλής του συγκροτήµατος Κίροφ / Μαρίινσκι διευθύνει ένα πλήθος 80 τραγουδιστών, 200 χορευτών, 180 µουσικών, 120 χορωδών και εκατοντάδων διοικητικών και τεχνικών υπαλλήλων.

Κάνει δοκιµές µε τους τραγουδιστές και την ορχήστρα επί ώρες, χωρίς διάλειµµα. Κοιµάται στα αεροπλάνα και όταν δενταξιδεύει, δουλεύει στο θέατρο είκοσι ώρες την ηµέρα, φεύγει στις τρεις ή τέσσερις τα ξηµερώµατα και επιστρέφει έπειτα από λίγες ώρες για να αρχίσει πάλι δοκιµές. Εχει φτάσει στοσηµείο να κάνει µέσα σε µία µέρα δοκιµές µε τρεις διαφορετικές ορχήστρες σε τρεις διαφορετικές πόλεις: Ρότερνταµ, Κολωνία, Μόναχο!

Αµοιβαίος θαυµασµός συνδέει στενά τον Βαλέρι Γκεργκίεφ µε τον δικό µας Λεωνίδα Καβάκο. Οι συνεργασίες τους είναι πολλές και συχνές και µόνο για φέτος, µέσα στον Νοέµβριο, έχουν ερµηνεύσει το Κοντσέρτο για βιολί, έργο 35,του Τσαϊκόφσκι – που θα ακούσουµε και στην Αθήνα – µε τη Φιλαρµονική της Σκάλας του Μιλάνου στο Μιλάνο και στο Ζάγκρεµπ και µε την Ορχήστρα του Θεάτρου Μαρίινσκι στη Σκάλα.

Το πρόγραµµα συµπληρώνει η Συµφωνία αρ. 5 του Γκούσταφ Μάλερ, που το τέταρτο µέρος της – το Αντατζιέτο – είναι το πιο δηµοφιλές κοµµάτι του συνθέτη και έγινε δηµοφιλέστερο όταν, µε τρόπο συγκλονιστικό, το χρησιµοποίησε ο Λουκίνο Βισκόντι, το 1971, στην ταινία του «Θάνατος στη Βενετία».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου